SPØRSMÅL:
Hei. Jeg er førstegangs gravid og er nå i uke 34.
Jeg har alltid slitt med vekten min og var livredd for å gå mye opp i vekt under svangerskapet. Til nå er jeg fortsatt på - 1 kg siden jeg ble gravid.
Jeg veier nå 91 kg og er 165 cm høy, og går kontinuerlig til vekst kontroll og alt ser fint ut.
Viktig å få fram at jeg IKKE har slanket meg under svangerskapet heller tvert imot. Jeg synes jeg kunne ha vært flinkere med kostholdet.
Det som jeg frykter nå ettersom det er 6 uker igjen. Er å legge ALT på meg nå.
Jeg er 100 % sykemeldt da jeg har kraftige kynnere ved all aktivitet. Jeg prøver så godt jeg kan å holde meg i aktivitet for å ikke få masse vann i kroppen. Har du noen tips til meg?
Bekymret

SVAR:
Hei,
Jeg synes at du har vært kjempeflink hittil. Dersom du fortsetter med den kosten du har hatt til nå, er det ikke noen grunn til at du skal legge uvanlig mye på deg de siste ukene av svangerskapet ditt.
Du sier at du om mulig kunne vært enda flinkere. Da er det fordel for deg at du prøver å tenke enda mer på hva du skal spise resten av svangerskapet, og selvsagt videre. Når du nå er sykemeldt har du anledning til å lage deg gode rutiner på måltidene dine, forberede innkjøp, lage menyer. Gjøre alt du kan for at du ikke skal få i deg tomme kalorier.
Det er ikke farlig å få kynnere. Det er mest ubehagelig. Dersom legen mener at kynnerne kan føre til at du kan føde for tidlig, må du selvsagt forholde deg til de restriksjonene i forhold til aktivitet.
Skulle du få mye vann i kroppen så vil det forsvinne etter at du har født. Vær ikke så redd for det.
Lykke til videre. Jeg er her om du trenger flere råd.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM