Spørsmål til jordmor:
hei. jeg har en liten gutt på 13mnd. han er liten av vekst, både lengde og vekt. da han ble født var han ca 3700gram og 49 cm lang, mens nå er han 71,5cm lang og 8300gram. han har noe som heter laryngomalasi, men ellers er han en frisk og flott gutt. har som andre små barn hatt en del øvre luftveisinfeksjoner og sånt, men ikke vært noe alvorlig syk. det jeg nå er bekymret for er at han nå har krysset den nederste kurven på det vektskjemaet på helsestasjonen. når er verken mor eller far spesielt høy. far er 169cm og mor 167cm. jeg er nå bekymret for at det skal være noe alvorlig galt med min lille gutt, da helsesøster snakket om å henvise til barneavd. hva er det som evt kan være galt, og hva kan jeg tenke over for å kunne gi best mulige svar til de som evt skal se på min lille gutt? jeg skjønner det kan være vanskelig å gi en god tilbakemelding uten å ha sett gutten, men jeg håper du kan gi en tilbakemelding sånn at jeg kan få noe og roe meg ned med. jeg synes dette er helt forferdelig for jeg føler at han spiser bra, og at han virker som en blid og fornøyd gutt. jeg føler det som at jeg svikter som mamma, og er veldig bekymret. håper du kan svare så fort som mulig.

SVAR:
Hei og takk for henvendelsen din. Når vekt- eller lengde kurven på barn krysser mer enn to persentiler, d.v.s. to streker på vekst eller lengde kurven til barnet, skal vi vite hvorfor. Når jeg ser på forholdet vekt og lengde kurven på din sønn, så er den helt flott. Han har en normal kurve i forhold til seg selv. Han ligger lavt på lengde og vekt etter alder, men som du skriver, så har han en lav far som han kanskje har arvet. Flott at han er frisk, blid og fornøyd, som du beskriver. Dette er positivt. Jeg mener det er bedre å undersøke for mye isteden for å ikke gjøre noe. Ta nå tiden til hjelp, og undersøkelsen/henvendelsen som en kontroll. Jeg hører gjerne fra deg/dere igjen. Flott at du tar opp dette. Lykke til.