Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg lurte på om det stemmer at gravide ikke bør være i kontakt med personer med vannkopper? Har hørt noen kommentere dette..og reiser snart på ferie der et barn har det. Hva om mine barn får det nå? Vi venter nr.3 i sept :) Er forresten også plaget en del med mye utflod i graviditeten, men det klør el. svir ikke. Når jeg hoster kommer det også en "ekstra dose" (Har en kraftig forkjølelse for tiden..) Er det mulighet for at det er fostervann som kommer også? prøver å huske på knipe-øvelsene :)

Svar:
Hei! Dersom du har hatt vannkopper selv, så er det ikke farlig for deg å være i kontakt med vannkoppesmitte.Om du skulle få vannkopper nå så er det ikke farlig for hverken deg eller barnet ditt i magen. Det kan by på litt mer problemer om du har vannkopper i forbindelse med fødsel. Det som kan være plagsomt med å få vannkopper i voksen alder er at en del av oss kan bli ganske syke. Når man har små barn kan det være vanskelig å unngå å bli smittet.  Jeg tror ikke det er fostervann som lekker. Det er mer sannsynlig at det er urin, eller at du bare har mye utflod nå når du er forkjølet. Det kan være bra om det blir sjekket. Nevn det for jordmoren din når du skal på kontroll.Tror ikke du har grunn til være bekymret. Lykke til videre!