Spørsmål til jordmor:
Min gutt som blir 1 år om en uke har fått vannkopper, så jeg lurer på om det er noe spesielt jeg bør tenke på eller være forsiktig med? kan jeg f.eks ta han med på butikken for å handle? han har ikke feber og spiser og har godt humør.

SVAR:
14 dager er inkubasjonstiden for vannkopper.D.v.s at det er 14 dager siden han ble smittet. Han er selv smittebærer til skorpene er falt av.Mange familier ønsker at barna skal få vannkopper for å bli ferdig med det.De møter gjerne opp i grupper for å få barnet smittet. Men barn som har annen sykdom bør ikke utsettes for sykdom frivillig.Om gutten din får mye kløe kan dere bruke "Hvitvask", som kan kjøpes på apoteket.Dette lindrer kløen.Dere kan gå ut og trille. Pass bare på at han ikke har feber.Da bør temperaturen følges med på og evt. behandle feberen med febernedsettende.