Spørsmål til jordmor:
Hei, jeg har vaginisme. dvs. kjedemusklene er veldig trange. jeg og partneren min hadde lenge problemer med samleie. etterhvert fikk jeg behandling hos en spesialist fysioterapeut. på grunn av vanskelig livssituasjon kunne jeg ikke fullføre behandlingen helt, men jeg lærte noe pustetriks som gjorde det lettere å ha samleie. jeg er gravid nå for første gang og har 11 uker igjen til terminen. jeg bekymrer meg mye til fødselen fordi jeg har fremdeles vaginismen på plass. i hele svangerskapet hadde jeg enten ikke lyst til sex eller hadde jeg problemer med vaginismen slik at vi kunne ikke ha samleie igjen.

Svar:
Jeg har dessverre ikke så mange gode råd. Det jeg vil si er at i ditt tilfelle er det veldig viktig å forberede seg godt til fødselen, dvs. bli kjent med det som skjer mens kroppen er gravid og føder. Det er lurt å lære seg avslapningstekniker/pustetekniker som kan brukes under fødselen, slik at du kan klare å slappe av mellom. Jeg ville også anbefale deg at du får en henvisning til en samtale på sykehuset.Både med en fødselslege og en jordmor. Da ville dere sammen kunne lage en fødselsplan. Du bør undersøke om det er gravid yoga i din nærhet, som kan være bra for deg å kunne. Viktig at du kommer igang snart.Kan anbefale siden http://www.vaginismus.com/. Selv om den kanskje er litt vel optimistisk noen steder, gir den gode råd: Feks å bruke tid. Bruke tid på å slappe av i seksuelle situasjoner (uten penetrasjon). Introduser finger osv, slik at du sakte åpner deg. Etter en god stund med slike øvelser for deg selv og sammen med partner, kan man prøve igjen.Håper at du kan få hjelp. Ta kontakt igjen om det er noe annet jeg kan hjelpe med.