SPØRSMÅL:
Hei!
Jeg er gravid i femte uke. Jeg jobber turnus 2 uker på og 2 uker av. 12 timers arbeids dager med farlige kjemikalier. Jeg lurer på hvor lenge det er forsvarlig å jobbe som dette? Kan også nevne at jeg har fjernet livmorstappen, har hørt at dette IKKE skal ha noe å si for svangerskapet. Jeg har ganske vondt i magen, men har hørt at dette er livmoren som vokser, og det kommer litt lyserosa blødning.
Hilsen en som er usikker på jobbforholdet i svangerskapet

SVAR:
Hei!
Under svangerskapet er fosteret godt beskytta mot de fleste typer påkjenninger. Dette gjelder også påvirkninger som den gravide blir utsatt for i arbeidsmiljøet sitt. Du har en del rettigheter når man er gravid og jobber med kjemikalier. Dette heter tilrettelegging.
Du bør fortest mulig ta kontakt med arbeidsgiveren din.
Det du forklar er som «vondt i magen» trenger ikke å bety noe, men man bør ta hensyn. Dersom «blødningen» du opplever nå ikke øker, så er det ikke grunn til bekymring.
Siden du jobber med noe som kan være til risiko for deg bør du bestille en legetime snart.
Om tilrettelegging på arbeidsplassen. Les mer om rettigheter på www.arbeidstilsynet.no
Målsettingen til arbeidsmiljøloven er å sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø for arbeidstagerne. Det er ikke sikkert din arbeidsgiver tenker på hva du trenger. Snakk derfor med din arbeidsleder om hva slags tilretteleggingsbehov du har. Vær særskilt oppmerksom om du har et arbeidsmiljø med kjemikalier eller strålefare.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM