Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg har gutt-og-jente-tvillinger på 5 måneder. Ved 3-måneders alder begynte gutten å bli veldig urolig, særlig om kvelden. Han skriker lite, men kaster hodet frem og tilbake, veiver med armer og ben og ser generelt plaget ut. Begynner å skrike etter hvert hvis vi lar ham ligge alene i senga. Dette har vedvart de siste to månedene. I løpet av den tiden har jeg gått over fra å fullamme til å gi mme (NAN2, pulver nå, men har vært innom litt forskjellig) + den siste måneden også smaksprøver med grøt på ettermiddag eller kveld. Slik det ser ut nå, så spiser han lite om ettermiddagen og tidlig kveld (50-100 ml per måltid). Er bare urolig og sover litt mellom 7 og 8, for så å våkne igjen og være urolig. På ett tidspunkt blir han veldig sulten og spiser 200ml mme, og etter dette er det raping, gulping og mer uro frem til han får et nytt måltid og sovner for natten omtrent når vi legger oss (i 23-tiden). Avføringen er for tiden som klebrig grønn gjørme (ca 1-2 ganger om dagen)...Han sover for øvrig godt om natten (trenger ett nattmåltid) og på dagtid. Håper du kan hjelpe oss med dette, for han virker plaget, samt at vi kunne trengt en liten pause med voksentid om kveldene.. På forhånd takk!

SVAR:
Hei! Det kan høres ut som om din sønn er plaget med luft i magen i perioder. Siden han har startet med grøt, kan dere prøve å gi han litt maltekstrakt i grøten. Malt kan også blandes i drikke, som f.eks. i mme. At avføringen er grønn og klebrig, kan være en normal varient. Det grønne kommer fra gallen og klebrigheten vil forandre seg, når det ikke er så mye luft i tarmen til gutten. Gi han vann mellom måltidene. Dette kan være med på å rense tarmen hans. Jeg håper dere får en bedre voksentid fremover.