SPØRSMÅL:
Hei! Jeg er i uke 29+ 3 dager på vei nå. Jeg våkner hver natt med sterke kynnere, og det kjennes på kroppen som om jeg brygger på noe og blir syk. Så ligger jeg ofte våken en time om natten med uro i magen. Er dette normalt? Har en unge fra før og opplevde også kynnere under forrige graviditet, men ikke på samme nivå. Har lagt på meg mindre denne gangen enn i forrige svangerskap. Det er store forskjeller i disse to svangerskapene, og det gjør meg usikker!
Venter nummer 2

SVAR:
Hei! Det er nok mange som kan oppleve å ha mye mer kynnere i svangerskap nummer 2. Kynnere øker ofte med antall svangerskap. Det er sjeldent at kynnere fører til fødsel, men uansett så vil jeg anbefale deg at du enten får en time hos jordmoren eller legen din, eller at du tar kontakt med fødeavdelingen direkte. Det er lurt å få sjekket det opp med en kontroll. Det er prinsippet om «at bedre en gang for mye, enn en for lite».
Lykke til!
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM