Spørsmål til jordmor:
Jeg var til gynekolog og fikk vaginalultralyd for å finne ut hvor langt på vei jeg var kåmmet,var da 11 neste 12uker på vei og bestilte abort. Jeg ombestemte meg og møtte ikke opp. Har ikke vært til legen etter UL. Nå er jeg 16 uker på vei, har hatt mye smerter i magen. Er forresten 19år og første gangsgravid. Når bør jeg få ny ultralyd? Lurer jo veldig på hvordan fosteret har det, hvilket kjønn, termin osv. Håper på svar :)

Svar:
Du bør så fort du har anledning ta kontakt med fastlegen din som bør følge deg opp med svangerskapskontroller. Den vil henvise deg til ultralyd som du får tilbud om mellom uke 18- og 20. Dersom det er en jordmor på helsestasjonen som du hører til vil det være bra for deg å bli fulgt opp av henne. Det trenger alle når man er førstegangs gravid og du trenger sikkert noen å snakke med siden du har valgt å beholde barnet du har i magen. Dersom du ikke finner en jordmor i din nærhet så ta kontakt med meg igjen så kan jeg hjelpe deg. Du kan stille et nytt spørsmål, og skrive opp mail adressen din. ( den er det bare jeg som ser.)Lykke til1