Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg hadde første dag i siste mens 13.august. I følge en "terminkalkulator" er jeg 7 uker, men i følge min svangerskapskalender er jeg 8 uker..? Litt forvirrende.. Jeg har også nettopp hatt litt feber og vært forkjølet med mye hoste? Er det farlig? Hadde ikke mer feber enn ca 38-38.5.

Svar:
Hei! Ifølge min utregning er du også 7 uker. Så da er det to som mener det samme. Egentlig har det ikke noe å si. Terminen utregnet etter 13 august, slik jeg ser det, blir 20 mai. Lurt at du forholder deg til denne datoen fram til du skal på ultralyd. Dette vil gjøre deg mindre forvirret. Vi vet ikke  alltid hva et foster tåler når mamma'n er syk, men det vi vet, er at dersom den gravide har feber anbefaler vi at hun tar febernedsettende medikamenter, som Paracet.