Spørsmål til jordmor:
Jeg er gravid i uke 21. Jeg jobber 100 %, men i en ny stilling som medfører personalansvar og en del nye oppgaver. Jeg holder og på med en videreutdanning med en del innlevering. Har et barn på snart 2 år som også skal ha sin oppfølgning. Min samboer gjør mye hjemme, men jeg må jo bidra med litt jeg og. Det som har vært problemet de siste ukene er at når jeg kommer hjem fra jobb er jeg bare ubeskrivelig trøtt. Setter jeg meg på sofaen sovner jeg fort og kan sove et par timer. Jeg tar vitaminer og jerntilskudd. Er det vanlig å være så trøtt i andre trimester, var ikke det forrige gang. Jeg har aldri opplevd å være så sliten før, det å ikke ha noe energi når jeg går hjem fra jobb oppleves forferdelig. Jeg får veldig dårlig samvittighet iht. min datter. Skal ikke ha time hos legen før om to uker, bør jeg be om tidligere time, eller er dette helt vanlig.

Svar:
Hei! Alle hadde vært sliten om de hadde hatt den belastningen som du har nå. Du kan ikke vente at du skal ha mye overskudd med det "kjøret " du har. Derfor er dette helt normalt. Du har en jobb som krever deg mer nå enn sist, du har en liten datter som krever deg, som du ikke hadde sist, du holder på med en videreutdanning,denne gangen. Du har hus og hjem og en mann som vil ha litt av deg , sikkert? Jeg synes at du forlanger for mye av deg selv. Du er i en positiv fase i sv. sk., og skulle hatt ork til litt mer, men da må du redusere på noe annet for å få det. Kanskje du burde tatt deg en liten ferie? Det lille barnet ditt i magen, og den lille jenten deres hadde nok satt pris på det. Lykke til!