Spørsmål til jordmor:
Hei! Hva bør man helst gi til barn rundt 2 år. Tran eller d-vitamin dråper? HVor mye skal de ha? HVordan merker man at et barn ha jernmangel?

SVAR:
Det er det samme om du gir TRAN flytende fra flaske eller D-vit dråper til din 2 åring.Bruk det som barnet tar lettest, uten kamp og/eller liker best. 5 ml er anbefalt mengde av Tran på flaske til barn på 2 år.Antall dråper D-vit står på flasken. Best er det også å gi vitaminer til faste tider, så blir det ikke så vanskelig å glemme. Om barn har jernmangel kan man f.eks. merke det på matlysten eller ved slapphet eller at barnet er ekstra trøtt. Noen barn blir bleke.Andre barn igjen ser man ikke symptomer på jernmangel i det hele tatt. Da kan en blodprøve på jern-innholdet i blodet og måling av jernlageret være en mulighet.Da vil du/dere få et svar på om alt er normalt eller ikke.