Spørsmål til jordmor:
hei. Jeg gravid med mitt andre barn. min sønn er 13 mnd gammel, og j er idag 9+3. jeg vet akkurat hvor langt j er på vei da j tok ut H spiral i begynnelsen av mai, og fikk da beskjed at j hadde/skulle til og ha eggløsning. første dag i siste mens er 27 mai, og fant eggløsning med tester etter det. regnet ut perioden til og være 32 dager. som jeg har blitt fortalt av jordmødre tidligere, og lest, er at livmoren først kommer opp fra skambeinet rundt uke 12, og at fosterlyden kan finnes med doppler etter det. min jordmor fant idag kanten på min livmor midt i mellom skambeinet og navlen.. og jeg har funnet hjertelyden 3 ganger med min baby watcher hjemme nå ikveld. ligger gjevnt på 173-177.. det jeg da ikke helt skjønner og lurer på er, hvordan er dette mulig? jeg vet jo at j umulig kan være lenger på vei, men hvorfor er livmoren min så høy, og hjertelyden så høy og klar så tidlig? ( vet at livmoren strekker seg litt fortere i andre sv.skap, men nesten 3 cm over skambeinet, 3 uker før uke 12?) kjenner jeg er veldig, veldig forvirret, og skjønner ingenting.. syns jeg også har kjent litt småbobling, men dette har j bare slått fra meg, siden j bare er 9 uker... takker for et oppklarende svar :-)

Svar:
Det du har kjent i magen din tror jeg er bevegelser/ spark fra fosteret ditt. Mange kvinner kan si det samme som du, at de har kjent bobling i magen allerede rundt uke 8, når man har vært gravid før. Livmoren kan vokse individuelt, til tross for at det er noe som er et stander mål som vi som jobber med gravide må forholde oss til. Legg vekk forvirringen din, så vil nok livmoren din passe inn i skjemaet etter hvert. Dette er mulig! Det er jo også en mulighet for at du er gravid med tvillinger. Det kan jo være at du for å få ro kan be om en tidlig ultralyd. Lykke til!