Spørsmål til jordmor:
Hei og takk for alle gode svar! Jeg sliter med tett nese i tredje trimester, er i uke 38 nå. Salt vann hjelper ikke så jeg brukte Rhinox for spedbarn en stund og nå bruker jeg Otrivin for barn. Jeg er blitt forkjølet i tillegg. Legen sier at nesespray ikke sal brukes i mer enn 10 dager sammenheng. men jeg får ikke puste om natta så er helt avhengig av spray. Er dette vanlig hos gravide? Jeg har mye vann ikroppen og har lagt på meg 25 kg! Gruer meg til å føde siden jeg har problemer å puste gjennom nesen. Vet du om tett nese blir bedre etter fødselen? Håper du har noen råd til meg, min lege har ikke hjulpet meg mye...

Svar:
Hei! Da er du snart mamma, og din tette nese vil nok bli bedre, så sant at du ikke er forkjølet. Det er ofte at gravide sliter med det. Slimhinnene sveller en del , særlig på slutten av en graviditet. Det går bra å bruke litt Rhinox, eller Otrivin for barn. Du må jo få puste,men selvsagt viktig å bruke det minst mulig. Har du prøvd damp, med saltvann? Det er ofte effektivt, og ikke farlig. Lykke til med alt ! En spennende tid er foran deg/dere.