Spørsmål til jordmor:
Hei Min sønn er 14 mnd og har fått 4 tenner oppe, og 4 tenner nede. Hvilke tenner er de neste som kommer? JEg har en solkrem med faktor 30 som er fra i fjor. HAr også en ny i år som er faktor 15. Hvilken er best å bruke på sønnen min? De sier at faktoren halveres etter 1 år? Eller bør den bare kastes? Kan min 14 mnd gamle sønn spise jordbær? Kake o.l med nøtter?

SVAR:
Flott at tennen er på full fart frem hos din sønn. Pass på å pusse de morgen og kveld, med litt fluor tannkrem for barn. Om det er jeksler eller hjørnetenner som kommer først nå, er vanskelig å si. Tiden får vise det! Din sønn på 14 måneder kan spise jordbær og kaker med nøtter om han er frisk og ikke har allergi. Om dere har mye allergi i familien kan det vurderes å utsette produkter som det reageres på. Peanøtter er ikke å anbefale å gi små barn,kanskje ikke før skolealder, fordi det er lett å sett peanøtter i halsen. Solkrem har holdbarhetsdato. Følg den. Faktor 15 er grei å bruke om ikke det er skarp sol. Barnet skal også beskyttes fra direkte sol ved hjelp av caps, eller solhatt. Les på solkrem tuben/flasken, om effekten av beskyttelsen. Kos dere i solen.
Nyttige tjenester
FORUM
Underholdning