Spørsmål til jordmor:
Jeg har to barn født i -93 og -01, de er født på samme sykehus og jeg var ikke fornøyd med barselavd. der. Fikk ikke hjelp til amming, "barseltårene" var der konstant og utviklet seg til en depresjon i etterkant, jeg ble puttet på rom med 3 andre og måtte sitte på ett skyllerom med babyen fordi jeg bare gråt. Tok en abort for en stund siden pga. redsel for ny depresjon etter forferdelig barseltid. Angrer nå veldig på aborten og har lyst til å bli gravid igjen. Pga. hjerteformet livmor/komplikasjoner MÅ jeg føde på samme sykehus og det skremmer meg, har bare dårlige minner. Det jeg lurer på er om jeg kan ta en prat med en jordmor før jeg evt. blir gravid for å høre om hvilken oppfølging jeg kan få. Kan man stille krav i slike situasjoner? Jeg tenker da på f.eks enerom og muligheten for at far kan være tilstede hele barseltiden? Jeg er ikke typen som er glad i å si ifra om slike ting, men tør ikke ta sjansen på å få flere barn bare pga. denne angsten.

Svar:
Det har tatt litt tid før jeg har svart deg fordi jeg ble lei meg for at du har slike dårlige opplevelser av noe som skal være så fint. Jeg kan tenke meg å snakke med deg, dersom du vil det. Det kan være litt lettere. Skriv opp mail adressen din ( den er det bare jeg som ser), så tar jeg kontakt. Ellers vil jeg anbefale deg at du får en samtale med en jordmor som kan høre på deg, og love deg at du kan få et annet opphold på barsel enn det du har hatt tidligere. Mye er forandret siden- 01.Tenker på deg. Gjør det som synes best for deg.