Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg er ei jente på 17år og er gravid i uke 35. Den 30 oktober skal jeg på besøks tid hos jordmødrene å se sykehuset osv/der jeg skal føde! Så egentlig det jeg lurer så fælt på er om hva som kommer til å skjeog hva skal jeg gjøre hvis riene mine starter litt før eller i det hele tatt starter?Skal jeg ringe sykehuset mitt med engang riene starter,uansett om de er vonde eller vanlige? Jeg har veldig lyst til å bli lagt inn når de riene foregår sånn at jeg slepper og sitte hjemme å ha de smertene, er det lov og ta imot pasienter på sykehuset før uansett om det er par dager før fødselen med rier eller? Jeg hørte det er mange jordmødrene som sender pasienter hjem pga enten opningen er liten eller om man bare trenger ro! Det er første gang jeg er gravid og vet nesten ikke hvordan jeg skal gjøre dette hjemme, heller ikke hvor mange rier jeg skal telle imellom:( Er det også sor sjangs for å bli klippet opp når man føder? Bedøvelser osv, er det lov å bestemme selv eventuelt/ sprøyte i ryggen som bedøver godt eller noe tabletter som kanskje har effekt,noe av det som kan skade etter fødselen?Også lurer jeg sååå fælt på den siste tingen, er det noe som helst sjangser for å føde i uke 35 eller 36 f.eks? Er det flest kvinner som føder mest etter terminen sin eller før?Sjangser for det. Jeg beklager at jeg måtte stille så altfor mange spørsmål til deg:/ Håper ihvertfall svar på noen av de,blir kanskje mye å svare på det andre:) Beklager. Siden her er veldig fin og nyttig å lese på! Mvh ei som heter Christina:)

Svar:
Hei! Du har stillt mange flotte spørsmål som det sikkert er mange andre som også lurer på. Jeg skal prøve å svare deg så godt jeg kan. Det er ikke mange dagene til den 30 oktober , og det vil være rart om du får rier før det, det er ikke ofte at man føder før uke 38. Når du kommer til jordmor på sykehuset vil de antagelig lage en journal på deg , og du vil få anledning til å stille alle de spørsmålene som du har stillt til meg. Skriv derfor opp alt du vil spørre om, og dersom du ikke får svar da, så skal jeg prøve å svare deg etterpå. Du får kanskje også tilbud om å se en fødestue, det kan være bra for deg.Det er sjeldent i dag at vi trenger å klippe ved fødsel, og evt om vi må det gir vi bedøvelse. På de store sykehusene er det som oftest mulighet å bestemme selv om man vil ha bedøvelse eller ikke. Dette gjøres alltid i sammen med deg og den jordmoren som skal få lov til å hjelpe deg i fødsel, tenk så heldig hun er. Du vil få en flott fødsel, når du er så flink til å tenke over det på forhånd. Det kan være bra for deg å skrive et "ønskebrev", hvor du sier noe om hvordan du har lyst til å ha det under fødselen din. En del av det du sier til meg kan være med da. Da vil de ta hensyn til det når du skal føde. Det er ikke mange kvinner som føder før uke 38. Det er ca 50 % som føder innen 14 dager før termin, og 50 % som føder innen 14 dager etter termin. Lykke til , du kommer til å klare dette kjempebra. Spør meg igjen om du trenger det.