Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg lurte på hva som er best for barnet at jeg bruker til å vaske han med i underlivet når jeg skal skifte bleie? Våtservietter eller en vanlig klut? Noe annet? Smøre han med salve/pudder etterpå? Og når jeg bader han, er det bra å bruke natusan babyolje? Jeg er førstegangsfødende, så ikke alt er like lett å vite:) skulle så gjerne hatt noen "stelletips".

Svar:
Dette burde nok helsesøster svare på, men jeg kan jo si hva jeg ville gjort.Både fordi jeg selv har tre flotte barn, som har gitt meg erfaring, og at jeg også har jobbet som helsesøster en del år. Flott at du spør, bare det gjør at du er flink, og du blir en super og kjærlig mamma. Det finnes mye litteratur som vil gi deg mange tips om stelling.Ta deg en tur på biblioteket eller til en bokhandel. Ang. våtserviett eller vanlig klut, så er det ikke enten eller ,men både og i de forskjellige situasjoner du er i. Det blir dyrt om du skal bruke våtservietter hele tiden. Det er bra å bruke om du ikke er hjemme. Hjemme er det best å bruke vanlig klut og vann, og disse klutene må vaskes hver dag.Dersom han er sår kan du bruke salve,men er han fin i huden så trenger du ikke bruke det. Pudder ville ikke jeg ha brukt. Det har lett for å legge seg som klumper i hudsprekker og dette kan gi sår. Noen dråper babyolje er bra å ha i badevannet. Det skal mye til for at man gjør noe feil, så du klarer nok denne oppgaven helt supert. Lykke til ! Still gjerne dette spørsmålet til helsesøster Veslemøy også. Hun er kjempeflink.