Spørsmål til jordmor:
Hei! Sønnen min på 10 mnd elsker mandariner. Er det ok at han spiser dette? Det kan ikke fremkalle allergi eller noe? Kan di gi meg en kort oversikt over hva små barn ikke bør spise??

SVAR:
Det er ingen grunn til å holde barnet ditt unna normale mengder sitrusfrukter.Matallergier starter ofte i spedbarnsalder og er hyppigst fra ca.2 månederes alder til 3 år.Allergi er ofte arvelig.Jo mer allergi det er i familien,desto større er risikoen for allergiske reaksjoner.Det anbefales om det er mye allergi i barnets familie, å vente med de mest allergifremkallende matvarene som fisk og egg til barn er ett år, og nøtter og erter til barnet er ca,2-3 år.Arveanlegg avgjør ikke hvilken type allergi man kan få.Miljøforhold har også stor betydning for utviklinng av allergi.Barnet behøver med andre ord ikke nødvendigvis utvikle samme type matallergi som foreldrene.