Spørsmål til jordmor:
Jeg har en stor og flott gutt som er fire mnd. Tror han veier ca 7 kg nå og er sikkert nærmere 65 cm. For tida sliter vi med søvnen. Det er mest slitsomt på natta, da han våkner hver 3./4. time (kunne glatt sove 4-6 t i strekk på natta for inntil to uker siden). Det høres kanskje ikke så ille ut, men jeg våkner veldig når han våkner og tar lang tid på å sovne igjen, så det blir lite søvn på meg. Jeg får heller ikke sove på dagtid når han sover. Av og til våkner jeg av lydene hans mellom oppvåkningene også. I tillegg bæsjer han som oftest under måltidet, så da må vi opp av senga og inn på badet i tillegg.. Dette sliter på meg. Han sovner som oftest rundt kl 20, ofte etter en del gråting. Virker trøtt tidligere, så blir kanskje overtrøtt, skal prøve å legge litt tidligere, men har ikke fått det til til nå.. Våkner etter 2,5-3 t. Får mat. Dette er greit, siden jeg da kan legge meg selv rett etter denne amminga. Men så våkner han som oftest hver 3./4. time. Prøver å gi smokk først, i beste fall sover han 1t til før han våkner igjen. Har ikke prøvd så mye på dette, for da får jo ikke jeg sove. Gir jeg han mat så sovner han alltid greit igjen etterpå, trenger som oftest ikke smokk engang. Inntil nylig sov han i vognbagen oppi sprinkelsenga rett ved mi side av senga, og jeg ammet sittende. Har de siste nettene hatt han oppi senga med meg, og ammet liggende. Dette fungerer litt bedre siden han bare kan snu seg og sove videre. Før våknet han mer da jeg la han i bagen. Men, vi vil egentlig ikke ha han oppi senga vår, derfor har vi nå tatt vekk ei side på senga hans og gjort slik at hans madrass går i ett med vår. Tanken er å bare dra han til meg (ligger på lammeskinn) for å amme for så å dra han forsiktig tilbake etter amming. Men, jeg trenger sammenhengene søvn, helst fra jeg legger meg ca 22 til 04!! Er det greit å sette faren til å trøste han over dette måltidet noen netter? Vil han da venne seg av med å våkne? Og hvis han skulle våkne kl 02, og ikke sovne igjen før 04, og da få mat, vil han ikke bare lære at bare han skriker lenge nok får han mat likevel? Vi kommer selvsagt ikke til å la han gråte alene. Vil det fungere om jeg prøver å trøste han over måltidet? Kan godt manne oss opp til en innsats hvis vi får sove bedre på sikt. Har ikke lyst å begynne med fast føde ennå forresten. På dagtid spiser han ca hver 3. time, på sen ettermiddag litt oftere. Prøver å fylle han opp til natta. Tror jeg har nok melk, han legger jo godt på seg. Dagsøvnen er heller ikke så lett. Han sover godt ute, på tur eller bare i vogn som står stille ca 2-3 timer. Denne lange luren er slutt ca 15-16. På morgenen våkner han ca 08-09(de siste dagene litt over 07), og sover 45 min ca 1,5 t etter dette. I det siste har det vært vanskelig å få han til å sove inne på formiddagen. Sover på lammeskinnet sitt enten i vugga på stua eller i vår seng. Må da ha smokk. Har lite tålmodighet til å hjelpe han å sovne da, siden jeg er så trøtt. Han sovnet mye lettere før på morgenen inne. Trenger han å sove noe etter 15-16 før kvelden? Det er nemlig vanskelig å få til, selv om han av og til virker trøtt i 17-tida. Blir veldig mye hyling før han kanskje sovner. Veldig slitsomt dette også.. Har lest litt om utviklingsspran go søvnregresjon i det siste. Han har i det siste virkelig "oppdaget" hendene og stemmen sin. Styrer veldig med hendene, tar på alt mulig og skal ha fingrene inn i munnen. Har i det siste begynt å ta ut smokken også. Kan også ligge og "snakke" lenge på dagtid og om morgenen. Kanskje dette har innvirkning på søvnen? Trenger virkelig noen gode råd, slik at jeg kan sove bedre! Nå er jeg bare sliten og trøtt, og verken god mamma eller kone.. Merker også at de nettene gutten har sovet et lengre søvnstrekk er han i mye bedre humør om dagen, så tror han trenger det også...

SVAR:
Flott vekt og lengde på gutten deres. Viktig er det at du som mor er uthvilt, slik du selv nevner. Jeg synes du kan prøve med litt grøt gitt på vann. Dette kan ofte gi bedre søvn. Om natten vil jeg anbefale deg å prøve med vann, når han våkner og gjerne med smokk etterpå. Bading før gutten legger seg kan også gi han bedre søvn. Jeg støtter deg også på å gi gutten mat før du selv legger deg. Om dere har mulighet for å legge han på eget rom, ville dette også vært en fordel for dere alle. Pappa kan ta ansvar på natten. Han kan gi vann om gutten trenger væske. Gjør forskjell på dag- og nattesøvn. Gutten deres bør ikke sove etter kl. 16, så lenge han har problemer med nattesøvnen. Du beskriver en flott utvikling på sønnen din.Men det å være sliten er ikke godt for noen av dere. Jeg tror humøret vil bli bedre på flere familiemedlemmer om dere får bedre kvalitet på søvnen. Lykke til med søvnen for dere alle.