Spørsmål til jordmor:
Sønnen min på 4 mnd. har snudd spisingen sin helt. Han spiser nå 07.30,12.30 og da ikke igjen før han skal legges som er ca halv 7. han får også noen ts med grøt før han legges. Deretter våkner han 22.30,01.30,04.30. Før skullehan bare ha mat en gang før måltidet 07.30. Hvorfor har han snudd rytmen? Hva kan jeg gjøre for å endre det? Har prøvd å tilby brystet mer på dagen, men da blir han bare sinna. Han er en stor gutt som får nok mat:)

SVAR:
Det er dere som foreldre som lager barnets rytme.Ikke tving i barnet mat , men hold rytmen som passer best for familien.En liten dose mat til faste tider på dagtid er bedre enn ingen ting.Så kan det fort bli en god vane igjen.Jo mer mat barnet får på dagtid, jo mindre trenger det på natten.Husk, at enkelte barn kan trenge litt mer mat i perioder, kanskje sønnen deres vokser litt ekstra nå og er aktiv i våken tilstand?Gi bare vann på natten om han våkner.Drikkegrøt på dagtid kan hjelpe der noe.F.eks. mais- og risgrøt laget på vann.Flott at han er en stor gutt,det er et godt tegn.