Spørsmål til jordmor:
Jeg har en herlig gutt på 10 mnd. Er 37 år gammel, før jeg fikk gutten hadde jeg 2 spontanaborter. Graviditeten var noe trøblete, særlig siste del med litt forhøyet blodtrykk. Jordmor/ lege var bekymret for svangerskapsforgiftning. Livet "ville seg bare sånn" at jeg ksulle bli mor ganske sent. Synes ikke vi skal vente for lenge med neste barn. Syklusen min har vært som ei klokke, men siste menstuasjon kom 1 uke senere, og fikk eggløsning 1 uke etter det igjen. Er det noe jeg bør gjøre for å forberede meg på ny graviditet? Har ikke klart å få bort de siste 10 kiloene etter forrige graviditet (la på meg 20 kilo da). Jeg setter pris på svar fra deg, du har vært til god trøst og støtte tidligere.

Svar:
Du er kjempeheldig som har klart å bli mamma og godt at alt har gått bra for deg og at dere har fått en velskapt sønn. Før du starter på et nytt svangerskap er det viktig at du føler deg helt frisk. Du sier selv at graviditeten var trøblete sist og da hadde du bare deg selv ta vare på. Nå har du også en liten gutt som må ha en frisk mamma. Derfor er det ennå viktigere at du ikke starter for tidlig på et nytt svangerskap. Finn ut av hva du føler er riktig. Ta evt kontakt med legen/jordmoren din for en samtale. Ønsker dere lykke til med det valget dere tar, og jeg er her om du trenger flere råd.