Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har vært syk i 2 dager nå med nesten 39 i feber. Var hos legen i går og hun sa at jeg hadde virus, men kunne ikke svare på om det var svineinfluensa. Jeg jobber i hjemmesykepleien og flere ansatte har vært smittet av svineinfluensa. Jeg regner med at det er stor sannsynlighet for at det er dette jeg har fått, når alle symptomene har vært tilstede- Jeg føler meg allerede bedre i dag. Er i uke 8 nå, og lurer på om jeg fortsatt burde ta vaksine? Skal jeg satse på at det er dette jeg har hatt, i så fall burde jeg vel ikke ta vaksine før om 4 uker, når jeg er over første trimester? Er redd for at det kommer en bølge med svineinfluensa i hjemmesykepleien snart, skal jeg da fortelle jeg er gravid slik at jeg ikke går til brukere som er smittet?

Svar:
Dersom man er gravid er det viktig at man tar Paracet når en har feber.Det er også viktig at når man er syk så bør man være hjemme og ta det med ro.Hadde jeg vært legen din ,noe jeg da ikke er , så ville jeg ha sykemeldt deg. Det står noen om det på nette i dag ( nyheter). I så fall burde arbeidsgiveren din sette deg til å gjøre andre oppgaver "til faren er over". Du ser hva du gjør , lurer du på noe annet så spør igjen.