Spørsmål til jordmor:
Hei jordmor, opplevde MA i mitt første svangerskap. Følte en stund på at alle symptomer på svangerskap forsvant, spesielt puppene som gikk fra å være veldig spente og ømme og til å bli slappe og normale igjen. Samtidig ble jeg veldig dårlig, og da det etter en uke kom litt blod ble MA bekreftet på ultralyd i uke 9. Nå er jeg gravid igjen, og så et levende foster på UL i uke 8+5. Har vært mye kvalm og dårlig dette svangerskapet, og kvalmen kommer ennå litt i bølgedaler. Er nå 10+5. Har slitt enormt med nerver denne gangen, og spesielt nå når kvalmen har avtatt litt får jeg mer tid til å bekymre meg. Har de siste to ukene tidvis hatt veldig vonde stikk og smerter i underlivet, og klarer ikke å la være å bekymre meg for om det har gått galt igjen. Det stikker noen ganger til så jeg skvetter i stolen, noen ganger er det ubehagelig å sitte, og det kjennes til tider ut som om det stråler og stikker helt ut i skjedeåpningen. Kommer takvis, og ikke alle dager er like ille. Ingen blødning, bare litt gul utflod innimellom. Føler også press i bekkenet, så det velger jeg å ta som et tegn på at livmor faktisk vokser, men jeg liker IKKE disse ekle smertene. Og så for noen dager siden forsvant ømheten i puppene, de har ikke vært like spente og føltes så tunge som sist, men vært veldig vonde til tider, og i min verden er det et dårlig tegn når dette forsvinner....!! Men leser jo at andre merker at dette avtar et stykke ut i svangerskapet. Hva tror du? Kan dette bare være vanlige plager, eller bør jeg få sjekka det opp? Trenger noen beroligende ord:)

Svar:
Hallo! Du er veldig flink til å sette ord på det du føler, og det er lett å sette seg inn i hvordan du har det. Som du så fint sier så er dette ikke tegn på at du trenger å være bekymret. Dersom det hjelper at jeg er her for deg så er jo det bra, men for at du skal få fred med deg selv så er det vel greit at du får sjekket at det fortsatt er et lite bankende hjerte inni livmoren din. Det tror jeg det er , og at det du føler er normalt. Det er mye som forandrer seg i livmoren din nå i overgangen til uke 11. Bekymring er ikke gått å ha hele tiden, så du får se hva du gjør i morgen. Lykke til,ta kontakt igjen om det hjelper. Jeg har en følelse for at dette går bra, og krysser fingrene for deg.