Spørsmål til jordmor:
hei jeg har en gutt som er 3 år og 3 mnd.han har ikke sluttet med bleie .han nekter rett o slett sitte på do eller på potte .har prøvd forskjellige metoder men den virker ikke hos oss. i dag prøvde jeg å sette han på potte han satt men kom ingenting og idag han hold tissen sin hele dag!!! til kl 8 ! er den farlig ? hva kan jeg gjøre jeg er skikklig skuffet og lei.

SVAR:
Ja, her er det nok mange foreldre som kjenner seg igjen. Variasjonen på når barn slutter med bleie er stor, men sønnen deres er innen for det normale. Det at han holder seg over tid, kan gjøre det ubehagelig for han. Tips fra meg, er å ha faste dorutiner uansett om det kommer noe eller ikke. Snakk med gutten og tilby han å ha en bok eller et blad, som han bare får lese når han er på potte eller do. Mange små barn går rett på do og vil ikke på potte. Rikelig drikke, for å få normal konsistens på avføringen er viktig, og at han kan føle et press når han skal tisse.Lag gjerne en kalender med forskjellige klistremerker, som blir satt på uansett om det kommer avføring eller urin eller ikke. Snakk med han om dette. Jeg har god erfaring med dette, og det er greit at det ikke kommer noe hver gang. Bruk av bleier, både natt og dag bør også snakkes om. Lykke til og jeg håper noen av tipsene kan brukes og bli vellykket.