Spørsmål til jordmor:
Hei¨ Jeg er nå kommet i uke 34 + 3 og i dag tror jeg slimproppen gikk. Selv om dette blir min 4 fødsel har jeg ikke sett slimproppen før og derfor litt usikker på om det var den. Det var en gulaktig klump som kom da jeg var på do, så vel ikke ut som en propp akkurat, men det var nå en litt stor klump. En litt stor ert kanskje... Kan dette ha vært slimproppen? En annen ting jeg og lurer på er om hode må være festet når proppen går, jeg var hos legen den 11 mai og han trudde ikke hodet var festet da, men det lå godt ned i fødselskanalen sa han... Det kan jo ha festet seg i ettertid selvførgelig....¨ Jeg har i de 3 siste dagene slitt utrolig mye med ganske kraftige sammentrekkninger... og den ene natta her fikk jeg ikke sove pga det ( dette var natta til i går), dette virket annerledes enn de sammentrekkningan jeg har hatt tidligere, føler mere at det presser seg nedover i underlivet. Veldig vansklig å forklare dette men jeg kjenner på en måte forandringer i underlivet. Luer på om det kan ha vært modningsrier eller noe sånt... jeg føda 3 uker før termin sist og denne gangen har jeg fått vite av lege og JM at det kommer nok til å skje denne gangen og. Men jeg krysser fingrene for at det ikke skjer enda.

Svar:
Beklager at jeg ikke har svart deg tidligere, men jeg har vært uten pc- tilgang i noen dager. Du har kanskje fått svar på spørsmålet ditt? Det høres ikke ut som om det var slimproppen. Det er ganske normalt at det begynner å slime mer mot slutten av svangerskapet og særlig når man har en del kontraksjoner slik som du beskriver at du har. Hodet trenger ikke å være festet før slimproppen går. Det er ofte slitsomt i tiden mot fødsel når man har født en del ganger før. Om babyen din kommer noen uker før termin, så klarer den seg fint nå. Allikevel viktig at du tar det med ro, og hviler deg så mye som du kan. Lykke til med resten av svangerskapet, og selvsagt lykke til med fødselen.