Spørsmål til jordmor:
Hei. Eg er en jente på 17 år som fekk ei jenta 17.11.2008. Men etter fødselen så har eg fortsatt mensen/blod å slim. Hver dag etter fødselen har eg hatt brunt/kvitt slim å har det fortsatt men noen dager blør eg sånn som mensen å andre dager er det ganske lite å andre dager er det bare slim. Eg er ganske bekymra for om alt er bra. Eg fekk ei rifft i kjønnsleppa som henger sammen med klitorissen å måtte sy 4 sting men det ser ganske bra ut nå. Stingene ser ut til å være borte å eg kan endelig tisse uten att det svir å det ser ikke ut til å være betent. Men bør eg oppsøke lege? Er det normalt? Evnt kortid skal slim og blod gi seg etter en fødselen å kor etter kor lang tid bør eg oppsøke lege om det ikke har gidd seg? Eg har 6 ukers kontroll 6.Januar men om dette er unormalt vil eg sjølvsakt til legen før. Håper inderlig på svar hilsen begymret jente.

SVAR:
Gratulerer med jenta. Blødninger i varierende mengde, mørkt- og hvittslim er vanlig etter fødsel, slik du beskriver.Om du ammer merkes dette litt ekstra, fordi uterus=livmoren trekker seg sammen ved amming og blod og slim kommer ut. Dette er normalt. Men om du har feber, svie eller smerter, kan du ha en infekjsjon og bør da oppsøke lege eller jordmor. Ved 6. ukerskontrollen regner man at disse plagene er nesten borte.  Flott at du kommer med spørsmålene.Er du usikker, så gå til lege. Lykke til.