Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg er gravid i uke 23, og har nå plutselig blitt fryktelig bekymret for den lille i magen. Begynte å kjenne liv i uke 19, men de siste 4-5 dagene har det vært veldig lite bevegelse. Jeg har kjent liv hver dag, men det er mye mindr eenn før. I tillegg har brystene vært tunde og svulne hele tiden. For ca 5 dager siden kom det melkeaktig væske ut av brystene. Nå er de plutselig blitt mye mindre (som vanlig størrelse)- og slappe. Akkurat som melkegangene er helt tomme igjen. De er heller ikke ømme lengre. Hva skjer??? Blir så stressa av dette at jeg ikke engang får sove. Førstegangsgravid.

Svar:
Det er mye som skjer i en graviditet og det er stadig forandringer. Derfor trenger det ikke å være noe galt. Når du bekymrer deg slik som du gjør så bør du gå til legen/jordmoren din i morgen å få en sjekk. Da håper jeg at de finner ut at alt er i orden, noe jeg tror. Årsaken kan være at babyen har snudd seg og lagt seg på en annen slik at du ikke kjenner bevegelsene så godt. Lykke til i morgen.