Spørsmål til jordmor:
Hei! Under graviditeten hadde jeg litt utflod og det begynte og lukte vondt av urinen min. Har også hatt smerter i underlivet ved samleie i nesten 2 år som ingen finner ut av. Dro til gynekolog under graviditeten og hun trodde det kunne være sopp. Prøvde med canesten stikkpiller og krem, vivag stikkpiller og lactal gele, men smertene og lukten var der fremdeles. Har ikke vært plaget av kløe eller noe annet. Nå er det 5 mnd siden jeg fødte og har fremdeles ubehag ved samleie, det er ikke like vondt, men fortsatt litt. Hadde en tøff fødsel, måtte klippes og revnet litt i tilegg. Jeg hovnet også veldig mye opp i "kanten"som den kalles og utenpå. Kan det være smerter etter fødselen i så lang tid etterpå? Eller er det de samme smertene som før fødselen som kan være der fremdeles? Det lukter fremdeles når jeg tisser, men er usikker på om det er urinen eller utfloden som lukter..? Jeg har en god del utflod hver dag. Stort sett er den gulfarget, men til tider hender det at den er rosa eller brun. Jeg fullammer og har derfor ikke fått mensen tilbake. Jeg fødte i februar og fikk mensen en uke i begynnelsen av april, og litt blødning i slutten av samme mnd, etter det har det ikke kommet igjen.. Vet at det er normalt og ha uregelmessig eller ingen mens når man fullammer så det bekymrer meg ikke. Det som bekymrer meg er smertene ingen finner ut av, den sjenerende lukten etter toalettbesøk og mengden utflod hver dag. Til tider lukter den søtt og andre ganger vondt, men aldri råtten fisk som jeg har hørt kan forekomme.. Hva kan dette være? Har du vært bori noe lignende før? Er det normalt med utflod og lukt etter fødsel og i forbindelse med amming og hormoner? Eller bør jeg bekymre meg?

SVAR:
Hei! Jeg forstår dette er et problem for deg. Jeg ønsker at du skal ta kontakt med fastlegen din, som kan henvise deg til Gynekolog for undersøkelse. Jordmoren som du brukte ved siste fødsel kan også kontaktes. Du skal ikke ha vondt som du beskriver over tid uten kjent årsak. At det i perioder kan komme lukt er normalt, men etter det du beskriver råder jeg deg til å gjøre noe med problemet. Du bør få en utredning og hjelp av proffe folk som kjenner til emnet du tar opp. Lykke til.