Spørsmål til jordmor:
Lillegutt har siklet mye siden han var 1mnd. Han er nå 7mnd. Det sies at det kommer en del sikkel i forbindelse med tenner, men han har ingen enda. Vi må ha på smekke når han er våken ellers blir han kald og våt på brystet. Han sikler også mye når han ligger på magen og det er våte flekker på hele leketeppet fordi han snur seg rundt i sirkel. Er dette unormalt? Har ikke sett at andre på hans alder sikler så mye..

SVAR:
Det du beskriver kan være helt normalt. Det er mange som opplever det samme. Siklingen varer selv om mange barn ikke får tenner før ved 18 mnd alder. Lurt er det å gi barnet litt munnstimulering. Lag bablelyder og "spill på slurva". Dette vil gjøre at barnet lettere klarer å svelg unna spyttet og siklingen vil bli et mindre problem. Problemet vil bli bedre etter kort tid og er ingen ting å bekymre seg for. Om barnet blir sår rundt munnen eller på haken, så smør med sinksalve om kvelden. Sinken vil forebygge sårhet på huden i ansiktet og halsen.