SPØRSMÅL: Jeg er gravid for andre gang. Jeg hadde siste mens 21. august (første dag), og jeg og min samboer hadde samleie fra 9, 10 og 11. september, det er de eneste dagene vi hadde samleie etter forrige mens. Jeg skulle da ifølge terminkalulatorer, og egne beregninger være ca. 8+3 uker i dag. Men for en uke siden var jeg innlagt på sykehuset for å få væske IV, siden jeg har slitt med kvalme siden førsten av svangerskapet. Jeg fikk da en UL som viste at jeg var over en uke lengre på vei enn det jeg trodde! Men kan det i det hele tatt være mulig? Vi prøvde å bli gravide i førsten av august også, men jeg tok utallige tester som var negative og jeg fikk jo mensen i august, men det er nesten så jeg lurer på om jeg allikevel ble gravid da, og at embryoet er litt mindre enn vanlig? Kvalmen har nemlig begynt å gå over, men det er jo litt rart at den alt gir seg når jeg er enten 8+3 eller 9+5, hadde jeg blitt gravid i august ville jeg vært 13 uker nå, og det stemmer litt mer med kvalmestopp, men det er vel umulig? Blir litt forvirra av det her ? Jeg så også tydelig armer og bein på den lille på UL, og det hadde vel vært for tidlig å se det hvis jeg da egentlig bare var 7 uker? Tror liksom ikke gyn. tok feil heller!

SVAR: Hei,
Jeg er ikke ekspert på ultralyd, men av erfaring vet jeg at det kan være vanskelig på et så tidlig stadium å måle nøyaktig hvor stort fosteret er.
Uansett så må man forholde seg til din siste menstruasjon dato og den terminen som regnes ut etter den. Naegeltermin heter det. Da finner jeg ut at du har termin 29 mai. Da er du i dag 9, 4 uker.
Jeg synes at du skal forholde deg til dette. Så får du den rette terminen når du skal på screening ultralyd mellom uke 18- 20.
Vennlig hilsen
jordmor Ågot i Bam