Spørsmål til jordmor:
Hei ! Har du noen råd for å få babyen til å snu seg med hodet den riktige veien ? Er tredjegangsgravid i uke 33, og denne jenta har ligget i tverrleie/seteleie hele tiden. Jeg hadde liksom ikke sett for meg min siste fødsel i seteleie,- og tanken på at jeg får 4 kilos babyer får det til å grøsse i hele meg. Ikke bare for min egen skyld, men også for ungens del. Den kommer dobbel, og det kan bli mye styr med både pute og evt bøyle etterpå... Jeg vet at jeg fortsatt har 7 uker igjen til termin, og at et under kan skje, men nr 3 er en luring ; ) Har du noen gode råd ?

Svar:
Det lille barnet ditt kan snu seg mange ganger ennå. Så du bør prøve å ikke ta sorgene på forskudd, selv om jeg vet at "det er lettere sagt enn gjort". Har barnet ditt bestemt seg for at den vil komme med "rompa" først så er det nok det den vil. Du sier selv at den er en liten luring. På den annen side så finnes det fremdeles noen fødselsleger som prøver seg på å få barnet til å snu seg, altså en  ytre vending. Det er jo en mulighet. Noen akupunktører driver med behandling som kan få barnet til å snu seg. Det er  ikke farlig å prøve. Ta nå en uke om gangen. Tenk positivt, så ordner dette seg på den beste måten skal du se. Lykke til!