Spørsmål til jordmor:
Hei! Jenta mi er litt over 8 mnd og sammenlignet med storebror så syntes jeg hun er sen motorisk sett. Hun kan rulle, men gjør det svært sjeldent. Hun kan ikke sitte uten støtte. de siste dagene har hun imidlertid begynt å skyve seg litt bakover. Hun er generelt ganske rolig. Tenker en del på det for broren krabbet når han var 7 mnd så blir til at en sammenligner...vet jo at alle barn er forskellige og utvikler seg i sitt tempo. Men ser at de fleste babyer på hennes alder sitter uten støtte...det gjør altså ikke datteren min..., men man skal vel ikke trene på å sitte har jeg hørt???

SVAR:
Hei! Variasjonen er stor når det gjelder motorikk hos barn. Det kan være normalt, slik du beskriver din datters fremgang. Det at hun er nr. to, kan gjøre at hun lettere får ting og leker til seg, og følger dermed mere med på ting som skjer. Legg henne i mageleie mest mulig og lek med henne på gulvet. Hun vil bruke sitt eget tempo. Om du er i tvil, kan en barnefysioterapeut se på henne via helsestasjonen dere tilhører. De kan gi deg tips og info.. Lykke til.