Spørsmål til jordmor:
Hei! De sier at når bebyen nærmer seg 6 uker blir det mer rutine...jeg syntes det er motsatt. De første ukene var det ganske rutine på når hun sov og spiste ...den siste uka har det vært forskjellig hver dag. Noen dager kan hun sove flere økter 3 timer av gangen. Andre ganger er det bare små dubber og hun får aldri roet seg. Hun tar ikke sutt og det kan virke som det gjør at hun har vanskelig for å roe seg noen ganger. Er dette normalt?? det er temmelig slitsomt de dagene hun nesten ikke sover og bare sutrer liksom. Det kan virke som hun har vondt i magen disse dagene da hun presser veldig. Noen råd? det er ikke noen spesielt annet jeg spiser de dagene hun er urolig på for det har jeg sjekkte

SVAR:
Hei! Vekten har mye å si på trivselen til barnet. Det er dere foreldrene som lager rytmen på måltider og rutiner for jenta og familien i løpet av dagen. Gjør gjerne forskjell på natt og dag for barnet. Prøv om hun kan sove mindre enne 3 timer på dagtid om dagsøvnen går utover nattesøvnen. Natten er viktigst for deg som mor. Barnet vil ta igjen søvnen når det passer henne. Du trenger nattesøvnen i strekk bedre enn den lille. Hva med litt avlastning? Fenikkel-te før måltidene og vann mellom måltidene, om vekten hennes er god, kan hjelpe på luftproblemene. Drikk rikelig med væske selv også. Husk du gir fra deg mye væske ved amming. Jenta di har nok ikke lagd seg noen fast rytme enda, det kan enda ta litt tid.