SPØRSMÅL:
Hei!
Mannen min og jeg skal ut å reise i midten av mars og vi har begynt å prøve og få barn. Om vi skulle bli med barn vil reisen komme enten i svangerskapsuke 8 eller 4 ca. Det jeg lurer på er om det er trygt å reise en 19 timers flyreise da (dette med mellomlandingene) og om det er trygt å gå Machu Piccu som er et fjell på 4200 moh.
Er klar over at jeg kan bli kvalm og sånn i starten av et ev svangerskap, men det jeg lurer mest på er om dette kan være skadelig for barnet så tidlig i svangerskapet.

SVAR:
Dette høres ut som en fantastisk tur:)
Sikkert en tur som dere har planlagt lenge og som koster en del penger. En tur som dere bør ha bare dere selv å ta vare på.
Jeg synes ikke at man skal legge ut på noen slike turer i et svangerskap uansett når. Hverken til Peru eller Asia o.l. steder.
Fjellet er veldig høyt. Dere kan få høydesyke, og pga. lite oksygen kan det skade et evt. foster.
På grunnlag av dette, og flere andre hensyn, vil jeg anbefale dere å vente med å planlegge graviditet til dere kommer hjem fra denne fantastiske turen
Til og med å fraråde dere det, og derfor bruke prevensjon, som kondom inntil hjemkomst.
Dette er mitt råd, og selvsagt deres valg.
Ha en flott tur:)