Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg skal reise til Egypt når jeg er 27, 28 uker på vei, er det noe spesielt jeg må ta hensyn til? Skal bo på fint og ordentlig hotell, så jeg regner ikke maten som noe problem. Jeg vet jeg må prøve å gå litt i løpet av flyturen, drikke mye vann og at jeg må være forsiktig med kjøtt og grønnsaker der nede. Jeg er ikke plaget med hovne ben, har heller aldri vært det, men burde jeg kjøpe støttestrømper til turen? (ca 5 timer med fly)Så lurte jeg på, hvordan er det med soling og bading? ellers noe jeg må tenke på?

Svar:
Du burde bruke støttestrømper under flyturen. Det er for å forebygge blodpropp og kramper som er lett å få, etter at man har sittet mye.Ta de på når du står opp om morgenen den dagen du skal dra. Ellers bør du gjøre det du selv foreslår. Være sikker på at du spiser mat som er kokt/gjennomstekt. Grønnsakene må være godt vasket. Kan være lurt å få tatt en  . Da kan du få sjekket om du har unngått å bli smittet. Greit å vite!Det er klart at du kan sole deg når du bruker høy solkrem med høy faktor.Unngå den varmeste tiden på dagen. Når de innfødte tar siesta, bør du også ta det, og hvile deg inne, eller gå en tur. Du kan bade, men skift alltid etter at du har badet. Ikke lurt å gå med våt bukse. God tur! Et råd: neste gang du er gravid så planlegg å feriere i Norge.