SPØRSMÅL:
Hei! Jeg bare lurer på hva jeg skal gjøre for å få fred på kvelden til å sove. Jeg plages veldig med rastløse ben og kløe på kroppen. Jeg er gravid i uke 35+6 dager. Jeg har et barn fra før på 15 md. som krever ganske mye av meg, og jeg føler at overskuddet er på bunn siden jeg ikke får sove hverken natt eller dag.
Kan du hjelpe meg med gode råd?
Sliten mamma

SVAR:
Hei
Ja, dette skjønner jeg er slitsomt å leve med.
Når det gjelder rastløse ben, også kalt "restless legs", så er dette en tilstand der du opplever episoder med plagsom, uimotståelig behov eller trang til å bevege leggene. Samtidig oppleves ofte en ubehagelig, men vanligvis ikke smertefull, fornemmelse av kribling og «mauring» i tykkleggene.
Lommelegen har formidlet enkelte råd ved slike plager. Når det gjelder behandlingen, så er det noen ting du kan gjøre:
– Massasje og tøyninger lindrer. Enkelte opplever færre plager dersom de tøyer musklene på baksiden av leggene før de legger seg for natten. Støtt hendene mot veggen, stå skrått, sett den ene foten lenger bak enn den andre og strekk baksiden av leggen ved å presse hælen mot gulvet. Gjør det samme med den andre leggen. Gjenta flere ganger.
– Det hjelper å bevege seg når plagene setter inn.
– Varmepose og ispakninger kan også forsøkes.
Det anbefales å kontrollere jernlagrene i kroppen. Dette gjøres med en enkelt blodprøve. Viser prøven jernmangel, kan jerntilskudd i noen tilfeller føre til at symptomene forsvinner. Du sier også at du har en del kløe, og i forhold til det så kan det være aktuelt å ta noen blodprøver av deg, for å finne ut om du har litt høye leververdier. Du bør derfor ta kontakt med fastlegen din og han bør da rekvirere disse prøvene.
Lykke til og god bedring.
Bare spør igjen om du lurer på andre ting.
Vennlig hilsen Jordmor Ågot i BAM