SPØRSMÅL:
Hei!
Er gravid i uke 34 nå.
I det siste har jeg hatt vondt bak navlen, stikkende smerter, og når noen kommer så vidt borti gjøre det vondt. Har også vært litt stikking nederst i magen. Noen ganger hjelper det med å ta en paracet, men vil liksom ikke ta det hele tiden.
Jeg har i det siste ukene kjent en rar smerte i underlivet, man kan sammenligne det som om man er støl i underlivet eller noe sånn. Kjenner det når jeg skal reise meg og når jeg skal snu på meg i senga om natta eller er i bevegelse. Det er også noen ganger når jeg sitter på gulvet sammen med sønnen min at det er som om underlivet sovner. Ble klipt sist fødsel kan det ha noe med det å gjøre.

SVAR:
Hei,
Jeg tror ikke dette er noe farlig. Du må bare tåle den smerten, og noen svangerskaps plager. Det er normalt! Det er ikke bra som du sier, å ta Paracet.
De smertene du sier du har når du beveger deg i sengen, høres ut som bekkensmerter.
Når du er til legen din så bør du be om å få en henvisning til en kiropraktor, eller fysioterapeut.
Ta hensyn når du beveger deg. Noen plager MÅ man dessverre forvente når man er gravid.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i Bam