Spørsmål til jordmor:
Hei Jeg har fått påvist polyhydramnion nå i uke 33. (største mål på "fostervannslomme" var 10 cm hvis det har noe å si). Jeg fikk også beskjed om at mange føder før tiden pga dette, men hvor stor er sannsynligheten egentlig for at det skjer? Jeg har leitet etter statistikker om dette, men finner ingenting. Har du noen erfaring med det?

Svar:
Jeg kan dessverre for lite om hvor store fostervannslommen skal være for om man sier at det er for mye eller for lite fostervann. Jeg har lest at de kan være fra 5 - 25 cm. Det vi ser er at det kan stabilisere seg. Dersom trykket fortsetter å øke så kan trykket bli så høyt at det går hull på fostervannsblæren. På en måte ordner det seg selv. Dette kan skje før termin, slik at du føder for tidlig. De erfaringene jeg har ellers er at man er ofte til ultralyd, og du bør ta det med ro. Spør ekspertene når du skal på kontroll neste gang. Viktig at du får god informasjon slik at du ikke engster deg unødvendig. Lykke til!