Spørsmål til jordmor:
Jeg er en jente på 21 år som har fått påvist pco syndrom. jeg lurer på hvordan behandlingen foregår om man vil bli gravid? er det tabletter eller sprøyter? og hvor lenge går det i så fall før man har mulighet til å bli gravid?

Svar:
Hei! Beklager at jeg ikke har svart deg før , men jeg har vært opptatt med studier i noen dager.Ang. spørsmålet ditt så skal jeg prøve å svare deg, men du kan også få mye nyttig informasjon ved at du søker på Google , og skriver PCO. Mye av det du kan lese er lett å forstå.
PCO er en forkortelse og står for: polycystisk ovarialsyndrom, som igjen betyr en samling symptomer som har sammenheng med mange småcyster( væskefylte hulrom) på eggstokkene eller ovariene. Ingen vet hva det kommer av. Det er ikke en spesiell behandling som er beskrevet, fordi pco kan virke forskjellig fra kvinne til kvinne. Det er viktig å ha en sunn kroppsvekt, derfor er det viktig å følge en god diett og kombinere dette med fysisk aktivitet. Du bør da spise mat som minst mulig stimulerer insulinproduksjonen, altså mat som inneholder lite sukker og stivelse ( pasta, ris ,poteter, brød mm. Dersom du har uregelmessige menstruasjoner kan man få tabletter som kan hjelpe på å regulere det. Det jeg ville gjort først var å oppsøke alternativ terapeuter som en akupunktør og /eller en homøopat. Selvsagt må du være sikker på at de er godkjente, og en fordel er at de har kjennskap til pco. Håper at du ble litt klokere av svaret mitt, og om det er mer du lurer på som du ikke finner ut av andre steder så ta kontakt igjen. Ha en fin søndag!