Spørsmål til jordmor:
Hei hei=) Jeg er gravid i 8 uke og har et par spm jeg gjerne skulle ha hatt svar på;) Jobber i barnehage og er derfor litt bekymret med tanke på dette med svineinnfluensa.. Er det veldig fralig for gravide, er det noen ekstra forhondsregler jeg bør ta?? Bør jeg ta vaksinen vist jeg får muligte til dette?? Hvor stor er sjangsen for spontan abort fra uke 8?? Føler jeg bare hører om hvor mange spontanaborter alle har osv, blir litt bekymret.. Noe man kan gjøre eller spise for å minske sjangsen?? Er å føde i seteleie arvelig?? Takk på forhånd=)

Svar:
Du bør gjøre det som er anbefalt av Helsedirektoratet for å unngå smitte når man er gravid. Det står veldig klart på deres sider. Det er arbeidsgivers ansvar at du ikke blir smitttet på jobb. Dersom det er noen som er smittet bør du ikke være i direkte kontakt med dem. Da bør du skjermes ved at du blir satt til å gjøre andre arbeidsoppgaver. Ang.vaksine så er det også gitt anbefalinger på nettsidene, så er det opp til deg å ta dine valg. En spontanabort opplever de fleste kvinner en gang i sin fertile periode.Tidlig aborter skjer som oftest fordi fosteret ikke er utviklet til å leve videre, dvs. at kroppen ordner opp. Trist er det, men man må prøve å tenke fornuftig. Jeg mener at det er viktig for alle å tenke positivt, og håpe på at det går bra uansett. Forskning har funnet ut at seteleie er arvelig.Lykke til videre!