Spørsmål til jordmor:
Hei! Når kan barn begynne å sitte i barnestol? spør fordi sønnen min de siste dagene har begynt å sette seg opp i babystolen og henger over selen. Han kan ikke sitte uten støtte på gulv ennå....han er snart 9 mnd.

SVAR:
Hei! Jeg forstår det kan være lettvint og greit å sette barn i barnestol. Barn som ikke sitter av seg selv, kan sitte i barnestol om de er støttet opp, en kort stund av gangen. Puter kan brukes til å støtte opp. Etter 15-20 minutter,F.eks. ved spising, bør barnet legges i mageleie. Dette for å strekke ut ryggen. Som oftest vil barnet selv gi uttrykk for at de vil bytte stilling. Om ikke lenge er han nok moden for å sitte alene. Lykke til.