Spørsmål til jordmor:
Datteren min er snart 11 mnd og har fått mme siden hun var 6/7 mnd. Når kan jeg begynne med vanlig melk? og hvor mye skal barnet ha av dette? til hvert måltid? Hvor gradvis bør introduksjonen skje? og er lettmelk eller hel melk best???

SVAR:
Fra ett års alder anbefales lett-,ekstra lett- eller skummet melk hvis barnet har normal vekstutvikling. Melk og melkeprodukter er i norsk kosthold viktig kilde til energi, protein,kalsium og andre næringstoffer.De magre melketypene anbefales fremfor helmelk for å redusere inntaket av mettet fett og for tidlig å innarbeide sunne matvaner.Mengden kumelk og kumelksprodukter bør begrenses til små barn til maks ca. 5-6 dl pr dag,inkludert yoghurt.Dette for at ikke melken skal fortrenge mer jernrike matvarer fra kosten.Dere har allerede gitt melk via morsmelkerstatningen og vet at barnet tåler melk.Lykke til.