Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har en sønn som er 9 mnd nå. Han begynte å gå alene for 2 uker siden. Han reiste seg opp og gikk langs møbler når han var 7 mnd. Han går barbent eller med sokker på hjemme. Jeg lar han ikke gå ute enda selv om han går ganske stødig og faller sjeldent. Min svigermor mener at han må bruke sko med god støtte men jeg tror han er for ung til det og føttene hans er ganske myke... Når er det normalt å begynne bruke sko for små barn som går selv? På forhånd takk!

SVAR:
Hei! Etter råd fra fysioterapauter er det riktig som du selv sier. Bruk av sko inne kan ventes med. Flott med sklisikre sokker innendørs,om det er glatte gulv.Barn har godt av å gå barbent. Det er riktig med god støtte på de skoene man kjøper, slik din svigemor mener, når barnet er moden for det.Alderen her kan variere. Små barn vokser fort i beina den første tiden. Bruk evt. sko støvler ute. Gode råd er:Skoen/støvlen må sitte godt på foten og må ikke være for stor. Trange sokker og strømpebukser er like skadelig for føttene som for små sko. Velbrukte sko bør ikke gå i arv. Når sko skal kjøpes pass på : 1. At hælkappen er så fast at den ikke kan presses inn. Den skal holde hælen på plass og foten i riktig stilling. 2. Gelenken skal være stiv for å få gi støtte til fotens lengdebue.Testes ved å vri skoen: Skoen skal ikke kunne vries rundt sin egen akse. 3. Fremre del av sålen må være bøyelig for å gi godt fraspark.Skoen må være så høy fortil at tærne får plass til å bevege seg. Barnefoten trives best når den får utvikle seg fritt.Det haster ikke med den første skoen.For tidlig skobruk hemmer føttene i å bevege seg fritt og vanskeliggjør krabbing. Det er viktig for fotmusklene å variere mellom skobruk og å gå barbent. Lykke til.