Spørsmål til jordmor:
hei. jenta mi på snart 1 uke vil ikke suge på puppen. mulig dette kom av en hard fødsel i følge sykehuset. vi prøvde iherdig å få henne til å suge, men måtte til slutt starte opp med flaske. jeg pumper meg slik at hun får min melk, men må spe på med mme da jeg ikke har nok brystmelk. er det da best å blande brystmelk og mme til hvert måltid eller er det bedre å skille de fra hverandre? det er ca 1til 2 målitd om dagen som må være erstatning.

SVAR:
Gratulerer med jenta. Flott at du har overskudd til å pumpe deg, slik at deres datter får morsmelk. Det er lurt å starte med litt morsmelk før alle måltidene med mme. Tarmen takler mme bedre da. Ikke bland mme og mm før melken gis som måltid. Etter som hun blir større, vil hun bli bedre til å suge. Jo mer mm du pumper ut, jo mer morsmelk produserer du til neste måltid. Pass på at du selv drikker rikelig. 3 litrer bør ikke være for mye. Lykke til med ammingen.