Spørsmål til jordmor:
hei. Jeg er ei mor med to skjønne småjenter. Jeg har herpes (tror jeg , får utbrudd ved munnen, og da "prikker" det i leppen, og det klør.) Mitt spørsmål er om det smitter lett, og hvor lenge jeg er smittsom. Jeg er veldig redd for å smiite mine to små, det blir lite klemming og ingen kyss. Nå savner vi litt nærkontakt alle sammen...

SVAR:
Herpes typen du har fått på munnen kommer gjerne igjen , men med mindre utbrudd for hver gang. God hygiene er det viktigste, som du selv nevner. Klemmer er ikke farlig, og bør ikke unngås!Denne typen Herpes,må ikke slå ut hos alle.Noen har antistoffer i blodet og får ikke få symptomer. Ta kontakt med legen din, så kan du få behandling som roer utbruddet og kan være med på å forebygge nye utbrudd. Informasjon om dette kan du også få på apoteket. Lykke til.