Spørsmål til jordmor:
Hei, jeg er nå gravid med mitt 2 barn. Forrige fødsel ble jeg satt igang til termin pga nyrestein og veldig utvidet nyrebekken. Jeg fikk først en modningspille, også tok de vannet mitt 4 timer etterpå. Først dagen etter fødsel fikk jeg vite at fostervannet mitt var misfarget.. Ble tatt infeksjonsprøver av babyen, men de var fine:) Så det jeg er litt bekymra for nå er om jeg kan få misfarget fostervann igjen, eller om det er mer vanlig når man har hatt det før? Syns det er litt skremmende at jeg ikke fikk noe informasjon forrige gang. Håper du kanskje kan berolige meg litt:)

Svar:
Det trenger ikke å skje at du får den samme leie opplevelsen igjen. Håper at det går bra med barnet ditt nå? Barnet ditt  har antagelig hatt en periode inne i magen din hvor det har vært litt stresset. Dette har forårsaket at fostervannet har blitt misfarget. Dersom du får være frisk i dette svangerskapet så kan du kanskje komme i gang med fødselen på naturlig måte. Enig med deg at du burde ha fått beskjed med en gang de tok vannet. Informasjon og kommunikasjon er det en del helsepersonell som er dårlig til, dette beklager jeg. Det som kunne vært bra for deg er om du fikk en samtale med en jordmor på sykehuset før fødsel, da kan du slippe å grue deg. Da kan du også få sagt at du ønsker å være informert om alt som skjer med deg i fødsel. Er det noe mer du trenger hjelp til så ta kontakt igjen. Lykke, lykke til!