Spørsmål til jordmor:
Sønnen min på knapt 8 måneder har ikke funnet ut av dette med å krype. Han ligger på mage og skyver seg bakover i stedet, men dette bringer han jo ikke noe nærmere målet som han ser foran seg. Dette ser ut til å frustrere han noe forferdelig, og det hele ender som regel med at han ligger på mage og kaver som en hval på land mens han skriker. Vi prøver å oppfordre han til å komme mot oss, hjelpe han med å komme seg opp eller gi han en puff i riktig retning etc, men det hele resulterer i gråt. Men, reiser vi han opp legger han gladelig ut på lange spaserturer med støtte, eller han støtter seg mor en krakk som han skyver foran seg med et stort smil om munnen. Hvordan skal vi få han til å krype for noe sier meg at babyer bør krype før de går?

Svar:
Bruk god tid på barnets grovmotoriske utvikling.Barnet vil snart dytte seg i sirkel rundt og ikke bare bakover.Tips fra meg er å legge seg ned på gulvet sammen med barnet. Ha leker på gulvet som barnet er glad i . Legg de alltid litt unna, men allikevel såpass kort fra barnet at han kan prøve å nå lekene.Det at han skriker litt er normalt p.g.a. litt frustrasjon.Fra ryggleie skal barnet nå kunne vende over på magen.Mot 10 måneder kryper eller krabber barnet, setter seg opp,forsøker å reise seg langs møbler o.l..Det er ikke uvanlig at barn trives med å gå med støtte før de krabber.Men vi ønsker at de skal krabbe p.g.a. koordineringen.Når barn starter å gå kan variere, fra 7-18 mnd..,uten at dette er unormalt.Lykke til med aktiviteten.