Spørsmål til jordmor:
Hei Har en datter på snart 19 år som har termin 13/14 august. Hun er samboer og de vet at de vil få en gutt. Hun har sakt klart i fra at hun ikke vil amme i det hele tatt.. Jeg prøver å fortelle at i allefall de 3-4 første ukene er viktig da babyen vil få i seg en del antistoffer osv, men nei da får jeg beskjed om å ikke mase.. Hun la inn silikon bak brystmusklene for 1 år siden, så jeg lurer på om det kan ha noe med det å gjøre.. Hvordan skal jeg gå frem for å få ho til i allefall å prøve å amme en liten periode?? Mvh Bekymret "mormor"

Svar:
Jeg tror at det beste du gjør er å la datteren din få bestemme dette selv. Det du har sagt til nå er nok bra.Skjønner veldig godt at du ønsker det for henne. De fleste som blir mamma i dag vet at det er godt både for babyen og seg selv å amme. Vi ser at noen av de som velger å ikke amme, har en god forklaring på hvorfor. Jeg vil også tro at om hun går til en jordmor på svangerskapskontroll så vil hun ta det opp med henne, som alt annet. Jeg synes at du bør godta hennes valg, og jeg har ingen tro på at det hjelper for deg om du maser på henne. da tror jeg hun blir trassig, og da kommer hun ikke til å amme.