Spørsmål til jordmor:
Kjære jordmor, jeg og samboeren min ønsker oss veldig barn og vi sluttet å bruke kondom for ca 1år siden. Problemet er at jeg ikke har menstruasjon og har ikke hatt det på mange år. Jeg har lest at man kan ha mensen selv om man er gravid, men er det mulig å bli gravid dersom man ikke har mensen? Det er kanskje et helt utrolig teit spørsmål, men jeg håper likevel at at du kanskje svarer ja på spm mitt.... :o) Jeg har også gjennom flere år slitt med overvekt og lest at dette også kan være et hinder dersom man ønsker å bli gravid.. Jeg har bestilt time hos fastlegen min men grunnet ferie er det lenge til timen.. Samtidig syns jeg å merke flere tegn på det å være gravid som tretthet, hodepine, bekkenvondt, litt kvalme på kvelden jeg må ofte tisse. Kan dette være forårsaket stress og kanskje bare innbilling? Håper virkerlig du kan hjelpe oss!

Svar:
Hei! Jeg skulle veldig gjerne ha hjulpet dere,  men litt vanskelig når vi bare er på " nett". Dersom du legger inn din mail adresse ( den er det bare jeg som ser ) så kan vi ta en "prat". Det er uansett viktig at dere opprettholder timen hos fastlegen din. Dere burde gå begge to, for det er ikke sikkert det er deg som er skylden til at dere ikke blir gravid selv om du ikke har menstruasjon.Jeg regner med at du har tatt graviditetstest, slik at du vet at du nå ikke er gravid? Det er litt usannsynlig for et menneske å være " innbillt " gravid.Håper at du finer ut av det eller at jeg hører fra deg igjen. Hils kjæresten din .